Fripladsordning

hånd ved nodeark

Kulturskolen har en begrænset pulje til rådighed til reduktion i elevbetalingerne. Tilskud til delvis friplads er afhængig af husstandsindkomsten og tildeles efter "først til mølle"-princippet.

Hjemmeboende elever i alderen 0-18 år kan få delvis friplads på 50% og 75% af prisen afhængig af den samlede husstandsindkomst. De økonomiske grænser følger statens fripladsskala for dagtilbud.

Der gives kun friplads til 1 hold/fag pr. elev. Man søger for en sæson ad gangen og kan ikke søge med tilbagevirkende kraft. De tildelte fripladser efterreguleres ikke. Der skal laves en ny ansøgning for hvert nyt skoleår.

Friplads gives til udgiften for undervisningen - dvs. ikke til instrumentleje og administrationsgebyr.

Man ansøger på baggrund af husstandens samlede indkomst det senest afsluttede kalenderår. Ved ansøgning gives samtykke til, at kommunens borgerservicekontor indhenter oplysninger om denne.

Husstandsindkomst - indkomstgrænser for sæson 24/25:

• Under 400.146 kr. - 50% friplads
  • Under 289.121 kr. - 75% friplads

Fripladsskalaens indtægtsgrænser forhøjes med:

• 7.000 kr. pr. hjemmeboende barn under 18 år ud over ét.
  • 70.089 kr., når den forælder, der har ret til fripladstilskuddet, er enlig forsørger.